top of page

Veelgestelde vragen

Wat houdt de scouts in?

​

Leden komen wekelijks naar onze zondagnamiddagactiviteit - de 'vergadering' -  om te spelen en zich te amuseren. De leiding bereidt dan de zotste activiteiten voor! Daarnaast gaan ze minstens één keer per jaar op weekend en is er voor elke leeftijdsgroep - 'tak' - een kamp in juli. De planning van de vergaderingen en weekends is te vinden in de 'Baloe'. De leden worden op basis van leeftijd opgedeeld in 6 takken:

​

Kapoenen 6-7 jaar

Kawellen   8-9 jaar

Wolven     10-11 jaar

Jojo's         12-13 jaar

Givers        14-16 jaar

Jin              17 jaar

​

Vergaderingen worden geleid door de leiding en zijn af en toe wel vuil. Slechte kleren in combinatie met het uniform zijn dus belangrijk.

​

Als scouts willen we bijdragen aan de ontplooiing van kinderen en jongeren, als individu, in groep en binnen de samenleving. Bij de scouts leren kinderen en jongeren hun plan trekken, zichzelf kennen en anderen aanvaarden. Iedereen krijgt de kans om zijn mogelijkheden te ontplooien op het moment dat hij/zij er klaar voor is. Scouting haalt de grootste kracht uit het spelen en leven in groep. Ze leren voor zichzelf opkomen met wederzijds respect. Via scouting helpen wij om ‘deze wereld een klein beetje beter achter te laten dan we hem gevonden hebben'.

​

​

Wat is de prijs van scouting?

​

Scouting is voor iedereen, dus houden we de kosten bewust zo laag mogelijk. Het inschrijvingsgeld bedraagt 50 euro voor het eerste kind, 45 voor het tweede en 40 vanaf het derde uit eenzelfde gezin. Daarvan gaat 32,90 euro naar de verzekering. De rest gebruiken we voor 4-uurtjes en een beetje materiaal. Een weekend kost 25 tot 30 euro afhankelijk van het vervoersmiddel. Een kamp kost voor de kapoenen en kawellen 110 euro en voor de jojo's en givers 135 euro. De jin betaalt rond de 250 euro voor het buitenlands kamp. Daarnaast doen we soms vergaderingen die een klein extra centje vereisen zoals bowlen of schaatsen. Het uniform kost ook wel wat, maar hier kan altijd een mouw aan worden gepast. We hebben namelijk erg veel 2de hands uniformen die we graag uitdelen. 

​

Voor zij die het financieel moeilijk hebben, voorzien we het verminderd lidgeld. Je kan dit eenvoudig aanvragen bij de inschrijving. Je betaalt dan slechts 10 euro. Voor andere activiteiten of kampen bestaan er nog opties. Laat geld dus geen reden zijn om niet aan scouting te doen. Stuur hier voor een mailtje naar de groepsleiding of leiding naar keuze. We zijn discreet. Bovendien kan je bij veel mutualiteiten geld terugkrijgen voor kampen of lidgeld en is er voor de kampen een fiscaal attest. De papieren van de mutualiteit vul je zelf in en laat je tekenen tijdens de vergaderingen van september/oktober. Het fiscaal attest van de kampen krijg je bij de kampinschrijvingen zelf. 

​

​

Welke kleren draag je best voor scouting?

​

Bij de scouts schrikken we niet terug van een vuil of ruig spelletje. Daarom is het belangrijk om stevige kleding aan te trekken die vuil mag worden. We hebben daarnaast ook een uniform. Dit zorgt er voor dat we herkenbaar zijn en dat we een nog sterkere groep vormen.

​

Kapoenen en kawellen zijn nog volop aan het groeien. We verplichten hen niet om een scoutshemd aan te doen maar ze komen wel elke zondag in hun rode scouts t-shirt en onze das. Een korte broek maakt het scoutsuniform compleet. Maar in de winter draagt een kapoen/kawel best warme kleren!

 

Wolven, jojo’s en givers dragen altijd het volledige scoutsuniform, weer of geen weer. Ze dragen een scoutshemd waar de juiste embleempjes opstaan. Een das en de rode scouts t-shirt kunnen niet ontbreken. Een korte broek of (scouts)rok maakt deel uit van hun scoutsuniform.

​

Dassen en t-shirts zijn verkrijgbaar op onze evenementen (startdag, Sint-Maartensviering,...) en aan het standje tijdens de eerste vergaderingen in september. Een t-shirt kost 8 euro (klein) of 10 euro (groot) en een das kost 7 euro.

​

​

Doen jullie ook andere evenementen?

​

Het hele scoutsjaar is doorspekt met allerlei evenementen. Deze zijn in de eerste plaats bedoeld om de kampen, het spelmateriaal en onze lokalen te financieren. Minstens even belangrijk vinden we het om meerwaarde te bieden voor de mensen die komen. We denken elk evenement dan ook tot in de puntjes uit om iedereen met een lach op z'n gezicht naar huis te laten gaan.

​

  • Startdag: na een ganse dag ravotten komen we samen op het terrein om de dag af te sluiten met een simpele maaltijd en een drankje. De leidingsverdeling wordt er eindelijk bekend gemaakt.

  • Scoutsetentje: de lekkerste gerechten worden bereid in eigen keuken en geserveerd op de scoutszolder. Dit is de opportuniteit om te komen smullen in de gezellige sfeer van onze zolder. Tegen erg schappelijke prijzen eet je je buikje rond. 

  • Sint-Maartensviering: of 'draakverbranding' brengt licht in de donkere maanden. We ondernemen een grote fakkeltocht met een levensechte draak door het dorp. Bij aankomst op de lokalen steken we het Sint-Maartensvuur aan en verbranden we de draak. De jin verkoopt heerlijke hamburgers ten voordele van hun kamp.

  • Nachtcontroletocht: een epische wandeltocht van meerdere uren in kleine groepjes die een speciale soort kaart lezen. Onderweg komen ze posten tegen met opdrachten. De snelste groep wordt beloond met een prijs, maar het is vooral de sfeer en de straffe verhalen die je mee naar huis neemt. Dit is misschien wel ons populairste evenement, dus op tijd inschrijven is de boodschap want de plaatsen zijn beperkt!

  • Wijnavond: de jin organiseert deze thematische avond met lekkere wijnen en smakelijke hapjes. Ideaal om met vrienden een gezellige babbel te komen doen. Wie weet neem je wel een van de tombolaprijzen mee naar huis!

  • Spaghettifestijn: ten voordele van hun kamp organiseren de jojo's en givers een spaghettislag. In Italiaanse setting kan je genieten van een bord antipasti en daarna heerlijke, vers gemaakte spaghetti. 

  • Terrasavond: om het jaar af te sluiten organiseert onze vzw een grote barbecue. Samen drinken we nog een frisse Keizersberg en blikken we terug op een fantastisch scoutsjaar. Hadden we al gezegd dat er een springkasteel is?

​

​

Wat doen jullie eigenlijk op kamp?

​

Elke tak gaat apart op kamp. De kapoenen gaan 7 nachten tussen 1-10 juli, de kawellen 7 nachten tussen 10-20 juli, de jojo's 10 nachten tussen 1-15 juli en de givers 10 nachten tussen 15-30 juli. De Jin kiest zelf wanneer ze op buitenlands kamp gaan. Kapoenen en kawellen slapen in lokalen, jojo's en givers gaan op tentenkamp. 

​

Een dag op kamp begint op tijd met een lekker ontbijt, klaargemaakt door de foeriers. Zij maken trouwens alle maaltijden klaar. Het zijn meestal oud-leiding of leiding van andere takken. De heerlijkste scouts-maaltijden worden klaargemaakt: wortelpuree met spekjes, macaroni met hesp en kaas, lekkere spaghetti of misschien wel barbecue; ze kunnen het allemaal. 

​

De rest van de dag is gevuld met spelletjes. Bij de kapoenen en kawellen ondernemen we ook een dagtocht naar een leuke plek. Bij de jojo's gaan we op tweedaagse. Deze tocht waarbij de leden zelf kaart lezen wordt de eerste dag begeleid door de leiding. De tweede dag zijn ze op zichzelf aangewezen en begeleiden we via controlepunten en via gsm. Bij de givers gaan we op driedaagse, waarbij ze volledig zelf de verantwoordelijkheden in handen krijgen. Er wordt dan door de leiding vooral veel gecheckt en opgevolgd. 

​

Het afsluiten van een kamp doen we met een groot kampvuur: een absoluut hoogtepunt voor onze leden.

​

​

Hoe zit het met veiligheid en regels?

​

Hoewel we zotte activiteiten doen, willen we steeds de nodige voorzichtigheid voor de dag leggen. Onze leden zijn dan wel verzekerd via onze ledenpolis, toch houden we de activiteiten veilig. De kapoenen en kawellen dragen steeds fluovestjes wanneer we op verplaatsing gaan. Bij de oudere takken worden er ook steeds vestjes gedragen door een aantal leden. 

​

Op de scouts zijn er natuurlijk ook een aantal belangrijke regels:​

  • Gehoorzaamheid aan de leiding is belangrijk. Goed luisteren en doen wat de leiding zegt zorgt er voor dat we een grote groep kinderen veilig kunnen begeleiden.

  • Pestgedrag: kan nooit en we treden hier zo correct mogelijk tegen op. Het kan dan ook zijn dat we hier soms een gesprek aangaan met de ouders. 

  • Roken: hier volgen we de wet. Er wordt niet gerookt onder 18 jaar en leiding rookt nooit in het zicht van de leden. 

  • Alcohol: ook hier geldt de wet. Enkel de 3de jaars givers mogen alcohol drinken indien er op kamp een kampvuur wordt gehouden met een maximum van 3 pintjes. Daarbuiten is alcoholgebruik absoluut verboden. Ook voor de leiding geldt de wet en volgen we de daarboven opgelegde regels van Scouts & Gidsen Vlaanderen.​​

  • Drugs: zijn uit den boze. We zijn als scouts strikt drugsvrij. Gebruik van verboden middelen kan dan ook leiden tot uitsluiting uit de scouts, zowel voor leden als leiding.

​

​

Hoe verloopt de communicatie?

​

Alle officiële communicatie verloopt steeds via mail. Hiervoor is het belangrijk dat alle gegevens in de groepsadministratie door alle ouders goed worden ingevuld. Daarnaast worden belangrijke berichten ook altijd op de site geplaatst, onder de 'Nieuws' tab. Bovendien communiceren we over onze evenementen en vergaderingen op onze Facebook-pagina. De foto's van afgelopen kampen

en activiteiten zijn te vinden onder de 'Foto's' tab. 

bottom of page